- CDA VOD Filman Vider eKino
Thelma • CDA
Oryginalny tytuł: Thelma1.58
Dania,Francja,Norwegia,Szwecja
W tle pojawia się tu jednak wątek kryminalny, gdyż Thelma i Louise, w nie do końca zamierzony sposób, zabijają człowieka i chociaż, obiektywnie rzecz biorąc, sytuacja, w której to uczyniły, sprawiała, iż mogły w dość łatwy sposób dowieść swej niewinności (gdyż była to obrona przed zgwałceniem) to jednak nie wierzą one, iż sąd da wiarę ich wersji wydarzeń – dlatego też postanawiają uciekać przed wymiarem sprawiedliwości. Nowe Casino Royale było pewnym powiewem świeżości (Bond był bardziej „ludzki”) ale kolejne filmy, mimo że mi, jako fanowi przygód agenta Jej Królewskiej Mości, się osobiście podobają, są prawie że kopią poprzednika więc rozumiem ludzi którym film mógł się nie podobać. Prowadzone przez nią dochodzenie, poprzecinane fragmentami z jej przeszłości, film obiecujący początkiem stawianie wielokropków, staje się niesamowicie czytelny, jak i obecne w filmie metafory i symbolika, a wyobraźnia reżysera zostaje spłaszczona przez niego samego tym wielogłosem. Wtedy Mollie poznaje zwykłego taksówkarza, Jamesa, który szybko zdobywa sympatię jej dziecka, które przez cały film, mimo że jest niemowlakiem, komentuje poczynania dorosłych.
Siła filmu to opiera się jednak nie tylko na oryginalnym podejściu do znanych motywów i sprawnym mieszaniu stylów i konwencji, ale też na zdolności Triera do tworzenia sugestywnych obrazów, tajemniczych obrazów, wplatając sceny przyrody. Wśród innych pozycji z lat 80. włączonych w tym roku do NFR znalazły się: „Atomowa kawiarnia” (która za pomocą zdjęć dokumentalnych, filmów archiwalnych, wojskowych filmów szkoleniowych opowiada życiu w erze atomowej), „Upadek zachodniej cywilizacji” muzykach punkrockowych w Los Angeles oraz „Suzanne, Suzanne” – krótkometrażowy film dokumentalny walce czarnoskórej kobiety z uzależnieniem. W tym roku wśród wytypowanych filmów znalazły się klasyki z lat 80. i 90. – takie jak „Klub winowajców”, „Narzeczona dla księcia” czy disneyowski „Król Lew” – ale też niszowe obrazy z początków kinematografii.
Jako młodzi odbiorcy stwierdziliśmy, że chcemy mieć możliwość do dyskusji, wspólnej refleksji nad tematami, które poruszają twórcy filmowi — mówi pomysłodawczyni spotkań Aleksandra Musiał z V LO — Dzięki Kinu Pod Baranami możemy wspólnie realizować nasze oczekiwania. Thelma Schoonmaker poświęca się karierze montażystki, lecz także pracuje niestrudzenie nad promocją filmów i pism swojego zmarłego męża, brytyjskiego reżysera, Michaela Powella (Czerwone trzewiki, Podglądacz). Bardzo podobały mi się wszystkie poprzednie filmy Triera, więc pognałam do kina, aby obejrzeć długo wyczekiwany najnowszy – apetyt podsycał fakt, że „Thelma” została norweskim kandydatem do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego.
Jedyna scena w której można powiedzieć była na full to ta w szatni gdy się calowaly, tak namiętnie i zmysłowo, te łzy w oczach jednej z nich,emocje… Inne sceny także były dobre ale juz mowa tych nie zblizeniowych ;). Film oczywiście polecam, lecz zabraklo mi tych uczuć.. 2, 3. wydaje się mi, że Thelma postanowiła najpierw przy matce spróbować, a potem korzystać z daru także w dobry sposób, a jej rodzice myśleli, że dar jest tylko do złych myśli (wcześniejsze przypadki wykorzystania przez babcię i Thelmę-dziecko były tylko negatywne). Poza pierwszym Jak ukraść księżyc”, każdy film z nimi jest przeciętny, ale sama ich obecność wystarczy, by przyciągnąć do kin bądź przed telewizory milionowe rzesze widzów.
Thelma przyciąga mężczyzn, ale i sama lepi się do nich, jak pszczoła do miodu, dlatego co się dzieje? Thelma 2017 Ludzie ci są zaszokowani, kiedy słyszą, że ktoś wymawia słowo „Żyd”, szczególnie, gdy towarzyszy mu negatywny kontekst – dla przykładu: „Żydzi nie pozwalają, byśmy mieli wodę”, „Żydzi zabraniają nam używania lotniska”, „Żydzi ogłosili stan oblężenia i nie możemy pójść do kościoła”, „Żydzi strzelali do dzieci na skrzyżowaniu” i wiele innych podobnych zdań – zbyt częstych w kraju, w którym Żydzi rządzą, a „poganie” podporządkowują się i umierają. Thelma mogłaby się wydawać zwyczajną dziewczyną, jednak już pierwsza scena, podczas której ojciec mierzy do niej z broni, wskazuje, że nie do końca mamy tutaj do czynienia z normalną rodziną.
Oglądałam ten film już kilka razy i nigdy nie widziałam końcówki – nie dlatego że mi się nie podobał, wręcz przeciwnie! Od tego czasu Geena zagrała w kilku filmach, żaden nie przyniósł jej jednak tak ogromnej popularno¶ci, jak „Thelma & Louise”. Utrzymany w konwencji noir film, którego akcja rozgrywa się w czasach złotej ery Hollywood, może wydawać się nieco przestarzały z dzisiejszej perspektywy, gdy efekty specjalne są równie zaawansowane technologicznie, co powszechne.
Włączanie dzieł filmowych do tego prestiżowego rejestru rozpoczęło się w 1989 r. Filmy muszą mieć co najmniej 10 lat, ale nie ma warunków co do ich długości, gatunku czy choćby sposobu dystrybucji. Podobnie jak klasyczny horror Briana De Palmy, film Joachima Triera opowiada posiadającej parapsychiczne zdolności dziewczynie, dla której młodość przebiega trochę bardziej burzliwie niż w przypadku innych ludzi. Fabuła filmu krąży wokół ucieczki Thelmy i Louise od szarej rzeczywistości, ich podróży przez Amerykę i problemów, które napotykają po drodze.
Podobne filmy do Thelma: